تدین صدوقی، منتقد، در تحلیل نمایش «آریوبرزن»، حرکات فرم این اثر اجرایی را در عین سادگی، هدفمند و همسو با موضوع و داستان دانست.
به گزارش ایران تئاتر، یازدهمین جلسه نقد و بررسی آثار مسابقه و مرور صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، روز پنجشنبه دوازدهم بهمن، در مجموعه ایرانشهر با حضور سیدعلی تدین صدوقی، منتقد تئاتر و سایر علاقهمندان برگزار شد و نمایش «آریوبرزن» به نویسندگی و کارگردانی حامد مکملی از قزوین مورد تحلیل قرار گرفت.
تدین صدوقی، منتقد، در آغاز سخن خود با اشاره به این نکته که داستان این نمایش به تقابل تاریخی میان اسکندر مقدونی و آریوبرزن سردار ایرانی میپردازد، گفت: «اجرای این نمایش بر ساختار حرکات فرم پایهریزی شده است و اگرچه فرمها چندان پیچیده نیستند، ولی در عین سادگی، هدفمند و همسو با معنای روایت پیش میروند.»
او ادامه داد: «همچنین طراحی صحنه و دکور نمایش نیز از سادگی و در عین حال از کاربری خوبی برخوردار هستند. موسیقی نیز کارا و موثر و به خوبی ساخته شده است و نمایش را به درستی همراهی میکند.»
حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش نیز در توضیحاتی گفت: «تلاش کردم تا معنای محتوایی نمایش را در قالب فرمهای ساده و کاربردی و با بهرهگیری از توانایی فیزیکال و جسمانی بازیگران ایجاد کنم. در ساخت و انتخاب موسیقی نیز تلاشم این بود که رویکرد کلی موسیقی، از نشانگان فولکلور مناطق مختلف ایران بهرهمند باشد.»
آیین پایانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، شامگاه پنجشنبه ۱۲بهمن در تالار وحدت برگزار شد و این رویداد، برگزیدگانش را معرفی کرد.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
کارگردان نمایش «پیوند کوالانسکی»، موضوع این اثر نمایشی را بحران آب دانست و گفت تلاش کردیم به روایت تاثیر پیوند اجتماعی در برونرفت از این معضل بپردازیم.
آیین اختتامیه بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزاری شد.
مهرداد رایانیمخصوص، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، در دو روز پایانی برنامههای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، در یک کارگاه آموزشی، شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر را بررسی خواهد کرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.